Is het avondeten een strijd bij jou thuis? Wil jouw kind nooit de groenten opeten, omdat ze het vies vinden? Hier de tips!

Tip 1: Dring het eten niet op
Laat jouw kind zelf beslissen hoe veel hij/zij eet. Zo kan jouw kind zelf een gevoel ontwikkelen van vol zitten. Gaat het bord niet leeg? Straf dan niet door jouw kind geen toetje te geven. Zo koppel je geen negatief gevoel aan eten. Het is helemaal niet erg als jouw kind een tijdje wat minder eet, dus ga niet compenseren met een boterham na het eten.

Tip 2: Eet aan tafel
Met z’n allen aan tafel eten is goed voor de algemene ontwikkeling en de gezondheid van je kind. Door aan tafel te zitten leert je kind dat het tijd is om te eten. Laat je kind zien dat jij geniet van het eten en het lekker vindt, zo zal jouw kind ook eerder andere smaken willen proeven. 

Tip 3: Zet de tv uit
Tijdens het eten is er aandacht voor elkaar. Geef aandacht aan jouw kind en eet zelf met aandacht. Laat ook de boeken, laptops, iPads en mobiele telefoons links liggen, of berg ze op.

Tip 4: Geef zelf het goede voorbeeld
Als jij altijd je bord leeg eet, zal jouw kind dit ook gaan doen. Ze doen vaak na wat jij doet. Als jij zegt dat je ‘spruitjes echt heel vies vindt’, zal jouw kind dit ook vinden. Als jij geniet van je groenten zal jouw kind het ook willen proeven.

Tip 5: Betrek jouw kind
Laat zien dat jij gezond belangrijk vindt door jouw kind te laten helpen met het eten klaarmaken. Zo ziet jouw kind wat er allemaal bij een gezonde maaltijd komt kijken.

Wil je meer informatie? Kijk dan op: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/dreumes-en-peuter/de-lust-ik-niet-fase.aspx