Jij bepaalt wat en wanneer je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij eet.

Als jij je kind eten opdringt, eet hij misschien te veel. Als hij vaak te veel eet kan dat leiden tot overgewicht. Bovendien leert je kind af om te luisteren naar zijn gevoel van vol zitten als je het eten opdringt. Ook dat kan op den duur leiden tot overgewicht.
Straf je kind dan ook niet als hij zijn eten niet opeet, bijvoorbeeld door geen toetje te geven. Straf kan er bovendien voor zorgen dat je kind een negatief gevoel koppelt aan gezond eten. Oftewel: het bordje hoeft niet leeg.
Maak je geen zorgen als je kind een keer of een poosje wat slechter eet. Blijf gewoon proberen. En bedenk dat een kind dat groeit en levendig is, genoeg binnen krijgt.

Niet toegeven aan je kind, kan betekenen dat je kind weleens met trek naar bed gaat of een paar dagen weinig eet. Dat kan geen kwaad, want een gezond kind hongert zichzelf niet uit. Hij gaat vanzelf wel eten. Weinig eten aan tafel oplossen door je kind later een boterham of cracker te geven is niet verstandig. Daarmee houd je het slechte eten tijdens de maaltijd in stand. 

Bedenk ook dat een kind veel minder eet dan jij. Bekijk de voorbeeldmenu’s op de website van het voedingscentrum om te zien hoeveel je kind ongeveer nodig heeft. Sowieso zullen de periodes dat je kind veel of weinig eet elkaar geregeld afwisselen, afhankelijk van de groei op dat moment.