Meest gestelde vragen

Misschien wil je eerst kijken bij de vragen die andere ouders al aan ons stelden voordat je jouw vraag aan ons stelt. Wie weet staat het antwoord er al bij.


Inschrijving

Hoe kan ik mijn kind inschrijven?

Je kan je kind aanmelden via de button 'Inschrijven' aan de rechterkant van de website. Gebruik de postcodezoeker om te zien welke opvanglocaties bij jou in de buurt zitten. Wil je eerst een kijkje nemen? Je bent van harte welkom! Vraag een rondleiding aan bij de locaties die jou aanspreken.

Wanneer hoor ik iets over mijn inschrijving?


Als je je kind hebt ingeschreven voor het kinderdagverblijf of de bso, nemen we tussen de 4 en 6 maanden voor de gewenste startdatum contact met je op over de plaatsingsmogelijkheden. Bij een inschrijving voor een peutergroep nemen we tussen de 3 en 4 maanden voor de gewenste startdatum contact met je op. 

Als de gewenste datum al op korte termijn is, nemen wij zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen 5 werkdagen, telefonisch contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. 
Wil je in de tussentijd iets wijzigen in je aanvraag qua dagdelen of datum? Geef het door via klantrelaties@kion.nl. Heb je een vraag? Twijfel niet en neem telefonisch contact op met de afdeling Klantrelaties via 024 382 26 55.

Waar vind ik het LRK-nummer van de opvanglocatie voor het aanvragen van kinderopvangtoeslag?

Het LRK-nummer van jouw opvanglocatie vind je op de locatiepagina aan de rechterkant. De LRK-nummers van de gastouders vind je op de website van het Landelijk Register Kinderopvang. Zoek via 'gastouderbureau KION' of de naam/adres van de gastouder. LRK staat voor Landelijk Register Kinderopvang. Tot 1 juli 2018 heette dit LRKP, dat stond voor Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen.

Waarvoor gebruikt KION mijn Burgerservicenummer (BSN)?

KION is als kinderopvangorganisatie verplicht om ouders/verzorgers die in aanmerking willen komen voor kinderopvangtoeslag of gemeentelijke subsidies, naar het BSN van zowel ouders als kind te vragen. De Belastingdienst koppelt deze gegevens aan hun eigen registratiesysteem. Daarnaast heeft de gemeente deze gegevens nodig om de (kind)subsidie vast te stellen.

Mocht je de velden voor het BSN niet in hebben gevuld op de overeenkomst, dan kun je deze via het Ouderportaal nog invullen.


Facturering

Waarom krijg ik een factuur na de vakantie?

Je krijgt elke maand een factuur omdat we de totale kosten verdelen over twaalf maanden. Heb je bijvoorbeeld een overeenkomst voor 40 weken, dan delen we de totale kosten voor die 40 weken door 12 en dit is het bedrag dat je maandelijks betaalt. Hetzelfde geldt voor de andere overeenkomsten van 8, 12, 48 of 52 weken. We vragen je de factuur binnen 14 dagen na factuurdatum te betalen. 

Waarom staan er twee regels per dag op mijn overeenkomst en factuur voor de bso?

Bij overeenkomsten voor 48 en 52 weken staan er twee regels, de ene regel is voor de uren in de schoolweken, de andere regel geeft de uren in de vakantieweken aan. 

Hoe wijzig ik mijn bankrekeningnummer?

Voor het wijzigen van het IBAN vul je een nieuw sepa-formulier in. Deze staan op onze pagina Formulieren. Na downloaden graag printen, invullen en opsturen naar afdeling Klantrelaties, Postbus 66, 6500 AB Nijmegen of digitaal naar klantrelaties@kion.nl

Ik vind de informatie op de factuur onduidelijk. Waar vind ik meer uitleg?

We hebben een voorbeeldfactuur van het kinderdagverblijf en een voorbeeldfactuur voor de bso opgesteld. Voor de peutergroep kun je het beste kijken bij de voorbeeldfactuur van het kinderdagverblijf.

Wanneer ontvang ik de factuur?

De factuur van kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en peutergroep versturen we rond de tiende van elke maand. Bij een automatisch incasso innen we het factuurbedrag op de 26e van de maand. 

Bij gastouderopvang versturen we de factuur rond de derde werkdag van elke maand, volgend op de maand waarin de opvang plaatsvindt. De incasso vindt plaats op de 15e van elke maand.


Opvang

Mijn kind is later geboren dan verwacht. Kan ik de startdatum aanpassen?

Gefeliciteerd met de geboorte van je kind! Wanneer je na de uitgerekende datum bevalt, kun je de startdatum verzetten tot maximaal twee weken later. Als je de startdatum om een andere reden uit wil stellen, kan het zijn dat je kind terug wordt geplaatst op de wachtlijst. Graag ontvangen wij één maand voor de vastgestelde startdatum een mail op klantrelaties@kion.nl. Gaat je kind straks naar een gastouder? Dan kan de startdatum altijd verzet worden. 

Hoe geef ik wijzigingen door aan mijn gastouderopvang?

Je kunt je gegevens wijzigen via het wijzigingsformulier overeenkomst van opdracht. Mocht de wijziging die je door wil geven hier niet bij staan, dan kun je contact opnemen met het KION Gastouderbureau via 024 382 26 50 of via het contactformulier

Kijk op www.kiongastouderopvang.nl voor meer informatie over opvang via een gastouder.

Wat is de opzegtermijn en hoe kan ik opzeggen?

Je hebt een maand opzegtermijn. Je kunt je opzegging hier doorgeven, dan maken wij het voor je in orde. Wanneer je kind naar het kinderdagverblijf of de peutergroep gaat, loopt het contract automatisch af 1 dag voordat je kind 4 jaar wordt. Bij de buitenschoolse opvang loopt het contract automatisch af 1 dag voordat je kind 13 wordt. 


Ouderportaal

Hoe heet de app voor het Ouderportaal en waar kan ik hem downloaden?

Er zijn meerdere apps die naar boven komen als je op ouderportaal zoekt. Wij maken gebruik van de Konnect OuderApp. Je kunt de Konnect OuderApp downloaden in de Google Play Store (voor Android) en in de Apple Store (voor iOS).

Wanneer ontvang ik de inloggegevens voor het Ouderportaal?

Vier weken voor de start van de opvang krijg je de inloggegevens. De gebruikersnaam is het e-mailadres en het wachtwoord krijg je per e-mail toegestuurd.

Welke gegevens moet ik invullen om in te loggen?

Wanneer je voor de eerste keer inlogt op de app dien je 3 velden in te vullen:
1. Vul bij URL www.kion.ouderportaal.nl in.
2. Gebruikersnaam: je e-mailadres
3. Wachtwoord: deze heb je 4 weken voor de start van de opvang per mail ontvangen.

Ik heb geen inloggegevens ontvangen. Hoe kan ik nu inloggen?

Ga naar www.kion.ouderportaal.nl en vul bij gebruikersnaam je e-mailadres in. Klik vervolgens op wachtwoord vergeten. Je ontvangt binnen tien minuten een tijdelijk wachtwoord waarmee je kunt inloggen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen?

Ga naar www.kion.ouderportaal.nl en vul bij gebruikersnaam je e-mailadres in. Klik vervolgens op 'wachtwoord vergeten'. Je ontvangt binnen tien minuten een tijdelijk wachtwoord waarmee je kunt inloggen.

Delen mijn partner en ik samen één account?

Als jullie beiden bij ons geregistreerd staan als 'ouder' dan kunnen jullie beiden met een eigen inlognaam inloggen. Het e-mailadres dat in ons registratiesysteem staat is de gebruikersnaam.

Kan ik via het Ouderportaal mijn factuur inzien?

In het Ouderportaal ontvang je zowel de maandelijkse factuur als de jaaropgave.

Aan wie stel ik mijn vraag over de facturatie van een ingediende aanvraag in het Ouderportaal?

Bij twijfel over de facturatie van een aanvraag in het Ouderportaal kun je terecht bij de administratief ondersteuner van de locatie.

Kan ik via de app extra opvang of een ruildag aanvragen of afwezigheid doorgeven?

Ja, dat kan. Ga naar agenda. Hier zie je de dagen waarop je opvang afneemt. Rechtsboven staat een button waar je aanvragen en meldingen in kunt dienen wanneer je iets wil wijzigen. Neem contact op met de opvanglocatie van je kind als het gewenste dagdeel niet zichtbaar is. We kunnen dan samen met jou naar best mogelijke oplossing kijken. Je kunt alleen extra opvang opvragen bij het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang.

Hoe ver van tevoren kan ik een dag ruilen of vakantie doorgeven?

Je kunt via het Ouderportaal maximaal 100 dagen van tevoren extra opvang aanvragen, een ruilaanvraag indienen of de afwezigheid doorgeven.

Ik heb een vraag over de ruilaanvraag die ik heb ingediend. Met wie kan ik contact opnemen?

Als je een vraag hebt over een ingediende aanvraag dan kun je contact opnemen met de administratief ondersteuner bij de locatie.

Kan ik gebruik maken van het Ouderportaal zonder smartphone of tablet?

Jazeker, het Ouderportaal is bereikbaar via de app én onze website. Je kunt dus ook op je computer inloggen via www.kion.ouderportaal.nl.

Ik wil mijn overeenkomst wijzigen, kan ik dit in het Ouderportaal aanvragen?

Voor een wijziging in de overeenkomst neem je contact op met afdeling Klantrelaties. Dit kan via de website door te klikken op 'wijziging doorgeven' of door te mailen naar klantrelaties@kion.nl.

Kan ik mijn eigen NAW gegevens aanpassen?

Dit is mogelijk via de computer/laptop in het Ouderportaal. In de App is dit helaas (nog) niet mogelijk.

Waar kan ik notificaties regelen?

Open de Konnect OuderApp en ga naar overig. Hier kun je de notificaties regelen. 

Kan ik als ouder belangrijke kindnotities aanpassen?

Ouders kunnen geen kindnotities aanmaken of aanpassen. Je kunt wel lezen welke notities zijn vastgelegd. Een wijziging van een kindnotitie is dermate belangrijk dat je dit alleen kunt doorgeven aan een pedagogisch medewerker van de groep.

Kan ik als ouder in het Ouderportaal de toestemmingen wijzigen?

Je kunt alleen bij de eerste keer aanmelden de toestemmingen wijzigen. Een wijziging van toestemming is dermate belangrijk dat je dit daarna alleen kan doorgeven aan de pedagogisch medewerkers van de groep. Zij kunnen de toestemming voor je aanpassen.

Kan ik andere personen toegang geven tot het Ouderportaal?

Je kunt alleen toegang krijgen als je naam als ouder 1 of ouder 2 op het opvangcontract staat. 


Vaccinaties

Kan ik de vaccinatiegraad op mijn kinderopvanglocatie opvragen?

Nee, dat kan niet. Er is geen verplichting voor ouders om informatie te geven over het wel of niet volgen van het vaccinatieprogramma. Wij kunnen daardoor geen betrouwbare vaccinatiegraad berekenen. Bovendien zegt de vaccinatiegraad van het hele dagverblijf niets over de vaccinatiegraad per groep en/of per dag.

Wat doet KION?

KION heeft als uitgangspunt dat ieder kind recht heeft op verantwoorde kinderopvang. De gedaalde vaccinatiegraad is een punt van zorg. De vaccinatiegraad moet weer op een verantwoord niveau (meer dan 95%) komen. De eerste verantwoordelijkheid hiervoor ligt echter niet bij de kinderopvang, maar bij de overheid en bij ouders. Uit onderzoek van het RIVM in 2016 is gebleken dat het verplichten van vaccinaties voor de kinderopvang weinig uitmaakt voor de veiligheid van de kinderen, omdat er een grote kans is dat een kind besmet wordt op bijvoorbeeld een verjaardag, in een speeltuin of op een andere plek buiten de kinderopvang. Het dringt steeds meer door in de maatschappij dat er maatregelen nodig zijn, maar die zijn er niet van vandaag op morgen. KION volgt de ontwikkelingen op de voet.

Wat gebeurt er wanneer er bij de opvanglocatie van mijn kind een besmettelijke ziekte wordt ontdekt?

Bij een besmettelijke ziekte, ongeacht of dit een ziekte uit het rijksvaccinatieprogramma is, nemen we altijd contact op met de GGD over hoe te handelen. We stellen alle ouders zo snel mogelijk op de hoogte en treffen maatregelen die voor de ziekte in kwestie nodig zijn. Wanneer het om een ziekte uit het rijksvaccinatieprogramma gaat, kunnen we kijken welke kinderen niet gevaccineerd zijn en bepalen we in samenwerking met de GGD of er aanvullende maatregelen nodig zijn.

Wat is het beleid van KION op het gebied van vaccinaties?

Wij volgen het beleid van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dit betekent dat wij bij de inschrijving aan ouders vragen om op het plaatsingsformulier in te vullen of hun kind het rijksvaccinatieprogramma volgt. Vervolgens vragen we ouders elk jaar om deze gegevens te controleren en aan te passen. Deze gegevens bewaren wij bij de opvanglocatie. Ouders zijn wettelijk niet verplicht om de vraag te beantwoorden.