Rennen, vliegen, springen… Het gevoel dat je kan hebben bij een druk gezin. Er moet altijd wel iets gebeuren. Tijd voor jezelf is soms lastig. Tijd maken om te sporten staat misschien dan ook wel onder aan je lijstje. Ik ben doodmoe na een hele dag werk en gezin?! Toch is het goed om zelfs met dat gevoel te gaan sporten. En dit is waarom:

  • Sporten/lichaamsbeweging verkleint de kans op een heleboel ziektes; 
    (denk aan: hart/vaatziekte, verhoogd cholesterol, diabetes type 2)
  • Het verlaagt fysieke en emotionele spanning
    (minder stress dus)
  • Sporten kan het ouder worden van het lichaam vertragen
    (nou, als dat geen goede reden is)
  • Het verbetert je slaap
    (en die is soms’toch al zo schaars)
  • Het geeft je meer energie
    (begin zonder energie, eindig met energie….zo werkt het echt)

Eigenlijk kan lichaamsbeweging alles wel verbeteren. Ze zeggen zelfs dat je gelukkiger wordt van het stofje endorfine dat vrij komt. Ja oke, leuk dit, maar hoe dan? 

Je moet het echt willen 

Als je echt wilt gaan sporten dan is er een mouw aan te passen. Bedenk eerst voor jezelf of je het wel écht belangrijk vindt.

Plannen!

Als je ergens spontaan in een vrij moment wilt gaan sporten dan komt het er vaak niet van. Plan in ieder geval één moment van bewegen/sporten in de week, al is het maar een uurtje. Komt er daarnaast spontaan nog een gaatje vrij dan heb je geluk en kun je nog een keer.
Ja maar, ik ben een alleenstaande vader/ moeder.
Als je echt graag wilt sporten is er vast iets te regelen. Kijk of het mogelijk is één keer in de week een oppas te laten komen. Bijvoorbeeld als de kinderen in bed liggen. (opa/oma, babyfoon bij de buren, dochter van collega, www.kionthuis.nl)

Ja maar, ik kan het huis echt niet uit

Geen excuus, er zijn op internet veel oefeningen te vinden die je gewoon thuis kunt doen. Met een stoel en een matje kom je al een heel eind. Vergeet ook niet de sportelastieken. Makkelijk in gebruik en vooral goed op te bergen. Plan ook deze momenten en trek een flitsende sportbroek aan, dat doet wonderen.

Sport in de buurt

De sportdrempel is een stuk hoger als je van te voren ook nog een eind moet reizen. Zoek een plek in de buurt. Je bent er zo en bent niet meteen twee uur kwijt als je maar een uurtje wilt gaan. 

Een sportmaatje

Dit werkt natuurlijk super motiverend. Heb je even geen zin? Dan is je maatje er om je te motiveren en andersom. Een sportmaatje kan iedereen zijn, denk aan een vriend(in), buur(man)vrouw, collega of familielid. Sport je het liefst samen met je partner? Dit kan ook voelen als quality time samen... Dan heb je wel een oppas nodig: www.kionthuis.nl.

Geef jezelf de tijd

Misschien voel je je na één keer sporten niet meteen fit en goed gehumeurd. Geeft jezelf en je lichaam de tijd. Het kan even duren maar het komt echt. Je krijgt meer zin om te sporten, gaat resultaat zien en zit lekkerder in je vel.