Steeds meer kinderen blijven tussen de middag over en eten hun lunch niet thuis maar bij de tussenschoolse opvang. Bij de scholen met een continurooster eten de kinderen hun lunch in de klas. In beide gevallen betekent dit voor jou dat je 's morgens een trommel vult met een gezonde lunch. Hierdoor kan je zoon of dochter de rest van de dag er weer lekker tegenaan. Maar wat doe je nou eigenlijk in die lunchtrommel?

Baas over eigen lunchtrommel

Laat jouw kind zelf meebeslissen wat er in zijn of haar trommel gaat. Geef bijvoorbeeld een aantal keuzes. Zet de dingen op tafel waar hij of zij uit kan kiezen of maak een lijstje voor de wat oudere kinderen. Houd de keuze voor je kind beperkt tot de producten die jij goed voor ze vindt. Zo kunnen zíj kiezen maar heb jíj het in de hand.

Kies vooral hartig

Bij de keuze voor broodbeleg is het verstandig vooral te kiezen voor iets hartigs, bijvoorbeeld vleeswaren, kaas of humus. Van suikers krijgt je kind een kortere energiestoot. Hierdoor krijgt hij of zij eerder honger en soms zelf een energiedip. Het compleet uitsluiten van zoet beleg is niet nodig maar beleg bijvoorbeeld twee van drie boterhammen met iets hartigs. Vergeet ook vooral niet dat ook dat wat je kind te drinken meeneemt hieraan bijdraagt. Zo barst een pakje drinken van de suiker en een beker zelfgemaakt fruitwater (denk aan water met een stukje fruit erin) niet.

Een lief berichtje

Schrijf eens als verrassing een briefje voor in de lunchtrommel. Dit bezorgt zeker een glimlach op zijn/haar gezicht. Kan jouw kind nog niet lezen? Maak dan een leuk tekeningetje.

De vrolijke trommel

Vrolijk de boel een beetje op. Wikkel een leuk servertje om het brood, teken een gezichtje op het ei of doe een strikje om de mandarijn. Ook met kleur kun je de inhoud van de lunchtrommel een stuk vrolijker maken. Ga je bijvoorbeeld voor de kleur rood, doe dan aardbei op brood en rode druiven en snoeptomaatjes erbij.

Er is meer dan alleen brood

Iedere dag brood mee naar school saai? Geef je kind dan eens een wrap mee. Deze kun je vullen met allerlei lekkere dingen zoals kipfilet, geraspte wortel, tomaat of de salade van de avond daarvoor. Je kunt ook kiezen voor zuivel zoals yoghurt of kwark. Maak hier eens met fruit een lekkere smoothie van. Gedroogd fruit, een handje nootjes of een gekookt eitje zijn lekkere en gezonde extraatjes.

Smakelijke lunch!