‘Dit weekend wordt de klok verzet! Yes, een uurtje langer slapen!’ Terwijl ik deze zin vol enthousiasme uitspreek, zie ik degene tegenover me een wenkbrauw optrekken. Het duurt een paar tellen voor het kwartje van deze blik en de woorden ‘Ow ja joh? Nou succes!’ valt. Door mijn enthousiasme en mogelijk mijn vermoeidheid was ik even een moment vergeten dat ik moeder ben van twee kinderen. Kinderen houden over het algemeen niet echt rekening met de slaapbehoefte van hun ouders.

Ik mag eigenlijk echt niet klagen hoor. Mijn dochter slaapt erg goed. Soms wordt ze ‘s nachts wakker, moet ze even getroost worden, maar slaapt daarna altijd weer verder. Ze is sinds haar tweede de trotse eigenaresse van een schapenwekker (lees: slaaptrainer in de vorm van een schaap) en dit werkt tot de dag van vandaag heel goed. Als de ogen open gaan begint de dag, tot die tijd ligt ze nog lekker een beetje te liggen of een boekje te lezen. Als ze überhaupt al wakker is. De overgang van zomer- naar wintertijd zal voor haar zoals elk jaar niet echt een probleem zijn.
Onze zoon is ook geen vreselijke slaper, al ben ik af en toe het moment (soms 2) dat hij in de nacht wakker wordt voor een fles echt wel zat. Maar hij valt ’s avonds netjes om 19.00 in slaap en slaapt (na zijn nachtelijke maaltijd) door tot minimaal 7.00 (soms 8.00).

En ja, misschien moeten we op termijn iets met die fles midden in de nacht, maar op dit moment lijkt hij echt honger te hebben en weegt het feit dat hij daarna weer direct in slaap valt (en wij dus ook) zwaarder! Bij hem vind ik de overgang naar de wintertijd wel wat spannend. Sommige kinderen kunnen echt even van het pad zijn ook al is het maar een uurtje.
Ik struin het internet af en zie dat ik niet de enige ben. Het barst van de tips en adviezen. We zijn natuurlijk allemaal moe en willen maar al te graag weten hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze kinderen zoveel en zo goed mogelijk slapen. 

De meeste tips die ik lees zijn eigenlijk het hele jaar door belangrijk voor een goede nachtrust. Geen beeldschermen en drukke spelletjes voor het slapen gaan, een bed ritueel met een boekje zodat je kind lekker tot rust komt, vermijd suikers voor het slapen gaan (zoete drankjes/ toetjes), laat je kind overdag minimaal een half uur buiten spelen en zorg dat ze overdag voldoende slaap krijgen (door oververmoeidheid vallen kinderen moeilijker in slaap en gaat de slaapkwaliteit achteruit).
Maar ik vind ook tips speciaal voor het ingaan van de wintertijd waar we misschien allemaal wat aan hebben:

Langzaam wennen
Laat je kind langzaam wennen aan de wintertijd door hem/haar al een aantal dagen voor het verzetten van de klok steeds 5 á 10 minuten later naar bed te brengen. Doe dit ook met de maaltijden. Op deze manier verschuif je geleidelijk zijn ritme.

Een donkere kamer
Het natuurlijke ritme van een kind is gebaseerd op licht en donker. Zorg voor een donkere kamer, zo voorkom je mogelijk dat je kind veel eerder wakker wordt.


Is je kind toch vroeg wakker? Begin de dag dan pas actief als het echt tijd is om op te staan. Grotere kinderen kunnen tot die tijd ook nog lekker in bed blijven met een boekje of muziekje (en jij doet nog even je ogen dicht).

Suus Sas woont samen met haar vriend, dochter (4,5) en zoon (9,5 maand) in Nijmegen. Ze is stafmedewerker pedagogiek en blogger bij KION en schrijft elke week over haar belevenissen met (vooral haar eigen) kinderen.