Hm ja, nou GOEDEmorgen is ook een beetje een groot woord. Ik ben niet zo’n ochtendmens (ja ochtend- en avondmensen bestaan echt) en dat maakt dat mijn ochtenden altijd ietwat moeizaam verlopen. ’s Avonds zo vanaf 21u ben ik op mijn best, maar ’s ochtends voel ik me moe, slaperig, snel geprikkeld en nou ja, gewoon niet zo gezellig. Als moeder van twee jonge kinderen is dit niet altijd even handig. En voor de mensen die zeiden: "Ach als je eenmaal moeder bent verandert dat, het went gewoon." Nee! Het went niet! Tenminste niet bij mij. Al sinds ik me kan herinneren zijn mijn ochtenden moeizaam. Als kind was ik niet uit mijn bed te krijgen. Mijn moeder haalde alle trucs uit de kast. Licht aan, gordijnen open, deken eraf, nat washandje in mijn gezicht, zelfs ooit een bekertje water over mijn voorhoofd. En als ik dan eindelijk uit mijn bed kwam, was het altijd haasten. Vooral voor mijn moeder vermoed ik. Ik denk dat ik er met mijn slaapkop gewoon maar achteraan sjokte. In mijn puberjaren haalde mijn moeder een draadloze deurbel. De bel lag op mijn kamer en de knop had zij. Zo kon ze me oneindig wakker maken, zonder steeds naar de zolder te moeten komen. Gekkenwerk eigenlijk!
Nu klaagt mijn vriend over het feit dat ik iedere ochtend een aantal keer snooze of gewoon de wekker niet hoor. Ik weet dat stoppen met snoozen beter voor me is… maar ik ben er nog niet klaar voor geloof ik, haha (snooze-smoes).
Oh wat zou het heerlijk zijn om ’s ochtends eens als een zonnetje wakker te worden. Fris en fruitig met een glimlach uit mijn bed uit springen, ala de sound of music. In plaats van nog helemaal groggy, brommend en met dikke ogen die ik amper open krijg. Jaja, de gezichtsherkenning van mijn telefoon vraagt zich iedere ochtend af wie ik ben.
Mijn dochter is ook niet perse een ochtendmens, de avond past haar beter. Maar gelukkig niet zo vreselijk als haar moeder. Onze zoon is gewoon altijd gezellig, net als zijn vader.
Of je nou wel of niet gemaakt bent voor de ochtenden, ze zijn bijna altijd pittig met een gezin. Er moet van alles gebeuren, de een moet naar school, de ander naar de opvang en jij moet naar je werk. En dat het liefst allemaal op tijd. Het perfecte recept voor stress, getreuzel en gemopper.

Hoe kunnen we het onszelf nou een beetje makkelijker maken in de ochtenden?
Wat zijn de gouden tips om de stress en het gemopper nog voor de dag echt gaat beginnen te voorkomen? Een veel voorkomend probleem, want het internet barst van de tips.
Eerder opstaan…
Een stomme tip, maar wel effectief. Al is het maar een kwartiertje. Dat kwartiertje extra slapen klinkt heerlijk, maar daardoor moet alles misschien wel net een tandje sneller en daardoor gestrester. Dat kwartiertje extra kan net dat beetje meer ontspanning en dus gezelligheid opleveren.
Bereid je voor…
Leg ’s avonds vast alles voor de volgende dag klaar. Dek de ontbijttafel, zet schoolspullen en tassen vast klaar, leg voor het naar bed gaan de stapeltjes kleding klaar en zet je werklunch klaar in de koelkast. Dit scheelt je werk en strijd in de ochtend.
Vaste routines…
Zorg dat je voor de ochtend een vaste routine hebt. Wat moet er allemaal gebeuren en in welke volgorde gebeurt het. Voor sommige kinderen is het fijn om dit visueel te maken met plaatjes. Soms kan zelfs een timer iedereen helpen om zich te beseffen hoeveel tijd er is om alles te doen. Zorg er ook voor dat alles een vaste plaats heeft. Er is niets vervelender dan tijd te verdoen aan het zoeken van de kam.
Maak samen een plan…
Zijn je kinderen groot genoeg, dan kun je samen een plan bedenken voor de ochtenden. Wat vinden zij een goed idee? Wie doet wat en hoe pakken we het aan? Een samen bedacht plan zorgt vaak voor wat minder weerstand. Geef je kinderen daarin ook de ruimte. De een wil misschien direct uit bed klaarmaken, om nog even te kunnen spelen, de ander ligt liever nog 10 minuutjes wakker te worden in bed.
Wat is jouw rol?
Hoe zit het eigenlijk met jouw stemming in de ochtend? Dit heeft vaak veel invloed op de stemming van je kinderen. Wat heb jij nodig om de dag op een prettige manier te beginnen? Helpt het bijvoorbeeld als je even wat tijd voor jezelf hebt? Sta dan eerder op zodat je nog even aan kan rommelen. Ben je zo bang om te laat te komen dat je een brok stress wordt? Grote kans dat je kinderen hierop reageren, in de weerstand schieten en alles nog langer duurt. Laat de tijd een beetje los. Kom je toch een keer te laat dan is dat maar zo. Zijn je kinderen al groot genoeg dat je ze hier zelf verantwoordelijk voor kunt maken? Bespreek dit dan eens met de leerkracht. Voor sommige kinderen kan het helpen dit zelf te ervaren. Zorg dat je er wel voor ze bent en ze niet links laat liggen. Zelf de verantwoordelijkheid geven en ze ondersteunen kan ook hand in hand gaan.
Probeer niet te mopperen…
Aansluitend op de vraag wat jouw rol is in de ochtend. Hoe moeilijk het soms ook is. Probeer niet te veel te mopperen. Gebruik de ik-boodschap, bewaar je goede humeur en gebruik humor. Maak contact met je kind als je iets wilt zeggen en roep niet van een afstandje naar ze. Dit zorgt vaak voor nog meer onrust. Is er nog voor de dag echt begonnen is al veel gemopperd? Dan gaat vaak iedereen met een rotgevoel naar het werk of naar school.
Wees flexibel…
Help je kinderen in de ochtend een beetje meer als ze het nodig hebben, ook al vind je dat ze het eigenlijk zelf moeten kunnen. Heb je een keer wat minder tijd, dan is een simpele staart in plaats van een moeilijke vlecht ook goed. Hebben ze geen zin in die boterhammen, dan eten ze voor een keer maar een flink stuk fruit. En is het echt zo erg als de ontbijtbordjes voor een keer nog op tafel staan als je de deur achter je dicht trekt?

Suus Sas woont samen met haar vriend, dochter (5) en zoon (1) in Nijmegen. Ze is stafmedewerker Pedagogiek en blogger bij KION en schrijft elke week over haar belevenissen met (vooral haar eigen) kinderen.