De termijn waarbinnen het gezegd mag worden is voorbij, maar toch wil ik graag nog iedereen een heel warm en liefdevol 2022 wensen. 
De chaos van december hebben we afgesloten. Het nieuwe jaar is begonnen…. is het al bijna lente?

Met een vermoeide blik kijk ik mijn vriend aan, als hij jubelend voor de tv staat wanneer de dame in het blauwe pakje zegt dat het gaat vriezen vannacht. "Yess skatsennnnn!", roept hij door de kamer (vertaling: schaatsen). Schaatsen? Nee joh, we zijn nu toch onderweg naar de lente?!
Samen kijken we foto’s van deze periode een jaar geleden. 7 februari 2021… een foto van mijn dochter met een brede glimlach in een dik pak sneeuw. Mijn behoefte aan licht, warmte en zomerse heerlijkheid heeft het feit dat we midden in de winter zitten en een dik pak sneeuw ons nog staat te wachten totaal verdrongen.

Ik trek een extra trui en dikke sokken aan, nestel mezelf onder een dekentje op de bank. Aan beide zijdes een kind lekker warm tegen me aan. Heerlijk, zo zouden we best kunnen wachten tot de lente begint. Een soort van knusse winterslaapstand.
Maar nee, winter is ook fijn. Sneeuw is leuk en tegen kou kun je je kleden. Maar wat doen we dan aan dat energieloze gevoel dat deze donkere dagen met zich mee brengt? Mijn steeds verkouden (zo niet handig in deze tijd) en vermoeide kinderen die het liefst de hele dag hangen, maar daar ook niet vrolijker van worden
Terwijl ik onze tuin in kijk, de kale takken, de grijze lucht en een verdwaald emmertje in het gras stel ik mezelf de vraag…wat hebben we nodig?

Het antwoord op mijn vraag weet ik geloof ik al. De volgende stap is om het gewoon te doen…het moeilijke gedeelte dus.
Liefde, warmte, rust, structuur, lucht… dat is wat we nodig hebben!
Ik pak de tips die ik een aantal jaar eerder al in een blog schreef erbij (ja het is een terugkerend probleem). Op naar de lente! Ow nee, op naar nog een heerlijk stukje winter!
Vanavond ga ik maar eens vroeg naar bed. (jaja, lach maar)

  • Structuur. Dit geeft je kinderen rust. Voorspelbare, vaste momenten op de dag. Zoals vaste bedtijden met een vast bedritueel (op tijd naar bed).
  • Ga zelf eerder naar bed. Eerder naar bed gaan werkt beter dan uitslapen en is met kinderen vaak ook makkelijker. Misschien ongezellig, maar een half uurtje eerder naar bed gaan kan al helpen.
  • Zorg voor voldoende daglicht. Zorg ervoor dat jij en je kinderen voldoende daglicht zien en dan vooral als de zon even schijnt. Vang de vitamine D met je blote huid, dat doet je goed. Ook zorgt voldoende daglicht/ buiten zijn voor betere slaap.
  • Blijf gezond eten. Ow, wat kan het moeilijk zijn om deze maanden gezond te blijven eten. Doe het toch! Grijp je naar junkfood, dan is dat vast even heel fijn, maar de kans is groot dat je je daarna vervelender voelt.
  • Beweeg! Kom onder dat dekentje uit en beweeg. Al een half uurtje wandelen met de kinderwagen of lekker samen naar de speeltuin is goed voor je lichaam en geest.
  • Zoek vrienden op. Ook al is het wat minder makkelijk in deze tijd. Vriendschap verdubbelt de vreugde, aldus filosoof Francis Bacon.

Suus Sas woont samen met haar vriend, dochters (7 en 1) en zoon (4) in Nijmegen. Ze is stafmedewerker pedagogiek en blogger bij KION en schrijft om de week over haar belevenissen met (vooral haar eigen) kinderen.