Herfst betekent ook dat de zomertijd plaatsmaakt voor wintertijd. Dit weekend is het weer zover: de klok gaat een uur achteruit. Aan alle mensen zonder kinderen: gefeliciteerd! Jij mag dit weekend een uurtje langer slapen. En aan alle mensen met kinderen: dikke pech, dat uurtje langer slapen zit er hoogstwaarschijnlijk helaas niet in.

Hier verloopt het verzetten van de klok tot nu toe probleemloos. Vanaf het moment dat de klok is verzet, verschuift alles met een uur en dat gaat prima. Ik klop dit ook direct even af, want je weet maar nooit wat onze jongste hier van vindt. Tot nu toe is zij de grootste slaapster van iedereen. Een echt kind van haar moeder. Je denkt nu 'Oooh wat lekker' en dat is het ook zeker. Maar als je het aan mijn moeder vraagt krijg je misschien een ander antwoord. Die moest mij als jong kind na 100x wakker maken, de gordijnen openen, licht aan, deken van me af gooien nog uit bed zien te krijgen met natte washandjes in mijn gezicht. Alles om maar op tijd te kunnen komen…

Anyway, er zijn ook genoeg kinderen die last hebben van het verzetten van de klok. Die echt even helemaal uit hun ritme zijn. Heeft jouw kind hier ook zoveel last van? Ik ben op zoek gegaan naar tips die kunnen helpen.

Langzaam wennen
Laat je kind langzaam wennen aan de wintertijd door hem of haar al een aantal dagen voor het verzetten van de klok steeds 5 á 10 minuten later naar bed te brengen. Doe dit ook met de maaltijden. Op deze manier verschuif je geleidelijk zijn ritme.

Een donkere kamer
Het natuurlijke ritme van een kind is gebaseerd op licht en donker. Zorg voor een donkere kamer, zo voorkom je mogelijk dat je kind veel eerder wakker wordt.

Het weekend van de tijdswisseling
Gebruik het weekend wanneer de klok wordt verzet goed. Pas de tijden van de maaltijden aan. Wees vrijdag al streng met de bedtijd en laat je kind op tijd opstaan in de ochtend.

Baby, dreumes of peuter?
Heb je een baby, dan kan het soms echt weer even zoeken zijn naar het ritme. Je kleintje kan bijvoorbeeld gaan huilen voor het naar bed gaan of moeilijk inslapen. Het is dan samen echt weer even zoeken. Het hebben van vaste rituelen voor het naar bed gaan, maar ook voor het ’s ochtends opstaan, kan erg helpen.

Is je kind toch vroeg wakker? Begin de dag dan pas actief als het echt tijd is om op te staan. Grotere kinderen kunnen tot die tijd ook nog lekker in bed blijven met een boekje of muziekje (en jij doet nog even je ogen dicht).

Wat doe jij om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Suus Sas woont samen met haar vriend, dochters (7 en 1) en zoon (3) in Nijmegen. Ze is stafmedewerker pedagogiek en blogger bij KION en schrijft om de week over haar belevenissen met (vooral haar eigen) kinderen.